Tuesday, April 22, 2008

Menyegerakan Pernikahan

Setiap lelaki mendambakan kebahagiaan dalam pernikahannya. Langkah pertama yang harus diambil oleh seorang lelaki untuk mencapai niat tersebut adalah mendapatkan seorang wanita sholehah sebagai perhiasan hidup. Jika seorang lelaki merasa telah siap secara mental dan fisik, maka Rasulullah SAW dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim bersabda :

“Hai para pemuda, barangsiapa telah mampu menikah, maka menikahlah. Sebab menikah dapat memejamkan mata dan dapat memelihara diri dari perzinahan. Dan barangsiapa belum mampu, maka hendaklah berpuasa. Sebab berpuasa dapat dapat mengurangi syahwat.”

Sabda Rasulullah SAW tersebut setidaknya mengandungi beberapa perkara, diantaranya :

1. Perintah untuk menyegerakan pernikahan,

2. Manfaat dari menyegerakan pernikahan tersebut,

3. Ikhtiar bagi seorang lelaki yang belum siap lahir-batinnya.

Seorang lelaki dilahirkan dengan potensi fisiologi lebih kuat daripada seorang wanita. Kerana kudratnya itu, dorongan pemenuhan keperluan biologi seorang pria cenderung lebih tinggi daripada wanita. Dalam memenuhi dorongan pemenuhan keperluan biologi itu, terdapat dua jalan yang saling berlawanan.

Jalan yang pertama adalah pemenuhan keperluan biologi melalui pergaulan antara suami isteri yang tentunya telah melalui suatu jinjang pernikahan.

Jalan yang kedua adalah pemenuhan keperluan biologi melalui pergaulan antara lawan jenis diluar proses menikah, atau lebih dikenali dengan istilah hubungan seks pra-nikah.

Jalan pemenuhan keperluan biologi yang pertama adalah jalan yang telah dihalalkan oleh agama Islam. Namun demikian, faktor-faktor penyumbang yang berpengaruh kuat terhadap keputusan seseorang untuk memenuhi keperluan biologi, justeru terdapat pada jalan kedua yang secara syar’i malah mengandungi kemudaratan yang amat besar.

Meskipun kesannya negatif, kenyataannya setiap lelaki seringkali menempuh jalan pintas untuk memenuhi dorongan eperluan biologinya, melalui hubungan seks pra-nikah. Ada beberapa sebab terjerumusnya seorang lelaki sampai ia melakukan hubungan seksual dengan wanita yang bukan muhrimnya.

Sebab yang pertama adalah kurang kuatnya landasan ilmu syariat Islam dalam peribadinya, sehingga ia sama sekali tidak memahami murka Allah SWT dan tipuan syaitan dibalik perbuatan yang tampak indah dan penuh kenikmatan, padahal sebenarnya menjerumuskan dirinya pada penjara kehinaan.

Dan sebab yang kedua adalah kurang kuatnya pengetahuan ataupun kesedaran diri dalam hal ilmu kesihatan, sehingga ia tidak hirau terhadap kesan negatif secara fisik mahupun mental, ketika seorang lelaki menempuh hubungan seks diluar cara yang telah digariskan.

Difirmankan dalam Al-Quran Nur Karim, bahawasanya Allah Azza WaJalla menimpakan kehinaan pada diri seorang penzina selama hidupnya di dunia sampai kehidupannya di akhirat kelak. Antaranya; Allah SWT telah berfirman bahawa : "... lelaki yang berzina tidak mengahwini melainkan perempuan yang berzina atau perempuan yang musyrik...” Surah An-Nur Ayat 2-3

Na’udzubillah, seandainya diri kita ini seorang penzina, maka selama kita hidup akan didampingi oleh seorang penzina, apabila kita berpandu kepada makna daripada firman Allah SWT tersebut; sudah tentu kita akan merasa tersiksa, sebab keadaan yang kita alami tersebut merupakan pengingkaran dari fitrah kita sebagai manusia, sedangkan kita mahu tak mahu harus menerima konsekuensi tersebut.

Selain itu, menurut kajian ilmu kesihatan, secara faktual hubungan seks pra-nikah merupakan penyebab dari berbagai penyakit kotor dengan kesan fisiologi negatif yang berat untuk ditanggung penderitanya. Penyakit seksual semacam gonorhoea ataupun A. I. D. S yang amat sukar disembuhkan terbukti destruktif menghancurkan keadaan mental mahupun fisik pelaku hubungan seksual yang tidak halal, sehingga ia tidak lagi dapat menjalani kehidupan secara normal.

Melihat mudarat perbuatan zina dari kacamata syariat mahupun ilmu perubatan, maka hendaknya setiap lelaki muslim dapat menyegerakan pernikahannya andai ia telah mampu secara lahir mahupun batin. Pemeliharaan diri dari perzinaan adalah satu manfaat utama yang diungkapkan oleh hadith Rasulullah SAW di awal tulisan ini.

Dengan pemeliharaan diri dari perbuatan hina tersebut, InsyaAllah kita akan ditakdirkan didampingi oleh seorang wanita yang sholehah. Dengan demikian dilalui satu tahap dalam upaya meraih kebahagiaan dalam pernikahan yang tentu sahaja diharapkan oleh setiap lelaki muslim.

Dan seandainya seorang lelaki masih belum bersiap sedia samada lahir atau batin untuk melangsungkan pernikahan, maka hendaknya ia memperbanyakkan berpuasa. Dengan berpuasa, diri kita akan senantiasa terlindung dari kesengsaraan yang berasal dari godaan syaitan yang terkutuk.

No comments: